1088 Sebastian Ogórek 25.09.2014

Polskie firmy gotowe na wojnę

Polskie firmy gotowe na wojnę

fot: st.szer. Jarosław Dypolt/MON

Nawet 100 tys. polskich firm jest gotowych stworzyć organizację paramilitarną - wynika z badania przeprowadzonego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Biznesmeni zamierzają nie tylko wystawić półmilionową armię, ale też częściowo ją utrzymywać.

"Jaka będzie Twoja reakcja na możliwość tworzenia grup obrony cywilnej przy firmach?" - brzmiało pytanie zadane przedsiębiorcom przez ZPP. Blisko połowa właścicieli firm stwierdziła, że w razie zagrożenia ze strony Rosji chętnie utworzy przy swoich przedsiębiorstwach oddziały paramilitarne. Tylko co czwarty biznesmen stwierdził, że obrona terytorialna Polski go nie interesuje.

af234234gfg34.png

 

Najmniejszą ochotę do tworzenia oddziałów samoobrony mają firmy odzieżowe oraz medyczne. Tu odsetek niechętnych do sięgnięcia po broń sięga ponad 50 proc. Entuzjazmem do pomysłu nie pałają też finansiści. Woli walki nie ma co trzeci z nich.

Najbardziej skorzy do tworzenia oddziałów samoobrony są marketingowcy, szefowie firm motoryzacyjnych oraz spożywczych. Poza tym chętniej w działaniach zbrojnych, uczestniczyć chciałyby przedsiębiorstwa niewielkie oraz mające swoją siedzibę na wschodzie kraju.

W badaniu przeprowadzonym przez Dom Badawczy Maison udział wzięło ponad 500 firm z sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Na tej podstawie obliczono, że ponad 100 tys. biznesmenów jest w stanie stworzyć oddziały do obrony przed ewentualną agresją.

- Wyniki badań mnie nie dziwią. Obok motywacji patriotycznej, przedsiębiorcy wiedzą, co oznaczałaby dla nich rosyjska okupacja. Większość zdaje sobie sprawę, że normalne funkcjonowanie firmy w takich warunkach jest bardzo trudne - mówi Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.

Badań nie przeprowadzono na darmo. ZPP oraz Warsaw Enterprise Institute lobbują za zmianami prawa, które ułatwią już teraz tworzenie grup samoobrony przy firmach. Przedsiębiorcy chcą, by państwo pokryło koszty zakupu broni i amunicji potrzebnych do wyszkolenia pracowników. Część pieniędzy na cele samoobrony cywilnej wyłożą jednak firmy. Na przykład kupią szafy do przechowywania karabinów, sfinansują ćwiczenia na strzelnicy i poligonie.

- W tej chwili obrony cywilnej nie ma. Wiem, że nad jej odbudową trwają prace w BBN-ie i Akademii Obrony Narodowej. Po co ją jednak tworzyć od nowa, skoro można skorzystać z istniejących struktur? Chcemy, by powstało 100-150 tys. grup opartych o strażaków-ochotników, grupy rekonstrukcyjne i właśnie przedsiębiorców. W Estonii jest podobny program. Każdy Szwajcar jest też przygotowany na ewentualną wojnę. Podobnie w Izraelu, gdzie broń jest przechowywana w szafach i wyjmuje się ją na ćwiczenia oraz w razie konfliktu zbrojnego – tłumaczy Biztok.pl ideę oddziałów samoobrony Cezary Kaźmierczak.

Każdy oddział miałby liczyć od trzech do sześciu osób. To pozwoliłoby więc na stworzenie paramilitarnych oddziałów liczących w sumie nawet 0,5 mln osób. Taka obrona cywilna oczywiście nie byłaby regularnym wojskiem, ale miałaby odstraszać ewentualnego agresora.

- Koszty jej utworzenia będą relatywnie niskie w porównaniu z cenami nowoczesnego uzbrojenia. Państwo powinno sfinansować zakup dla każdego oddziału broni automatycznej, granatów i RPG. No i co oczywiście amunicji. Oddziały będą miały sens tylko wtedy, gdy będą regularnie szkolone. Minimum to wizyta na strzelnicy czy poligonie dwa razy w roku - tłumaczy Biztok.pl Kaźmierczak.

Szczegóły propozycji dotyczących stworzenia samoobrony ZPP chce ujawnić w październiku.

1088 Co sądzisz? Zajrzyj do komentarzy

Komentarze1088

Popularne Najnowsze

czł 25 września 2014 15:30:08
963 66
ale rozumiem, że sikorski i inne gnidy uciekają do siebie?
Pokaż cały komentarz
gds 25 września 2014 17:25:59
10 36
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
czarnobyl.pl 25 września 2014 17:35:11
73 2
do izraela beda s*******ac
Pokaż cały komentarz
leon 25 września 2014 22:50:59
1 18
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
Gość 26 września 2014 08:57:50
17 1
jasne !! Jerozolima juz na nich czeka ,wysłużyli sie dla nich wystarczająco, ale dlaczego te gnidy robią to na polskiej scenie politycznej a co gorsza podają sie za Polaków
Pokaż cały komentarz
ss 26 września 2014 09:11:33
12 0
jedna juz uciekla
Pokaż cały komentarz
Gość 26 września 2014 17:11:17
11 0
przypomnij wszystkim kto na Majdanie krzyczał slawa ukrainie..pod flagami bandery
Pokaż cały komentarz
olo 9 października 2014 19:00:50
0 0
tylko jarek zaszarżuje, na kocie.
Pokaż cały komentarz
hetman,WI.USA 9 października 2014 23:59:48
0 0
Jaru$ TEZ pobiegnie w swoje rodzinne strony pod Odesse,lub do wujostwa Kalkstein'ow na... Bliski Wschod. Tak jak Isaak Singer vel A.Maciarenkodrugiego juz widzieli$my wole walki i obrone Prezydenta przed 'ruskim blotem'. Az mu sie zelowki spalily.
U tego
Pokaż cały komentarz
Gość 10 października 2014 00:28:48
0 0
oni i tak już mają swoej rodziny za granicą sikorski np.
Pokaż cały komentarz
Jan 25 września 2014 14:50:35
601 30
A czy dziennikarz Ogórek też jest przygotowany na wojnę, jeśli polskie firmy go wyślą?.Mięso armatnie też jest potrzebne oprócz armat.
Pokaż cały komentarz
Gość 25 września 2014 19:19:28
4 0
http://www.kresy.pl/wydarzenia,gospodarka?zobacz/ukraina-potrzebuje-wegla-od-polski-go-jednak-nie-kupi#
Pokaż cały komentarz
Gość 25 września 2014 19:39:03
9 2
http://mar****.wordpress.com/2014/09/25/jestem-slowianinem-polakiem-nie-bede-walczyl-z-rosja-w-interesie-i-obronie-zydo-rezimow/
Pokaż cały komentarz
xxx 25 września 2014 22:04:14
5 0
ja terz jestem miesem armatnim . nic po woju nie umiem i kto jest za to winny ja czy nietykalni
Pokaż cały komentarz
gazda 7 października 2014 15:22:48
0 0
nie tylko potrzebne mieso armatnie ale i warzywa armatnie
Pokaż cały komentarz
edek 25 września 2014 15:35:27
570 31
Też chcę walczyć o niepodległą sprawiedliwą polskę o sprawiedliwe urzędy skarbowe o składki emerytalne aby mieć godną starość o komorników o niezawisłe i sprawiedliwe sądy o policję straż miejską tylko nie mam pozwolenia na broń - może ktoś wie gdzie mogę kupić procę
Pokaż cały komentarz
normal 25 września 2014 16:08:55
21 7
REWOLUCJI Ci się zachciało ? :))))
Pokaż cały komentarz
Gość 25 września 2014 16:22:54
21 0
znajde pana to poinformuje gdzie jest bron ale kazde wiaderko naboi kosztuje litr sprytusu,--po wojskowemu,
Pokaż cały komentarz
Gość 25 września 2014 17:21:30
8 1
nooo...
Pokaż cały komentarz
Gość 25 września 2014 17:46:43
14 1
Gustlik to Ty ? !!
Pokaż cały komentarz
Gość 26 września 2014 11:19:29
1 4
biedny głupi pokrzywdzony przez kapitalizm Edek. hehehe
Pokaż cały komentarz
Gość 26 września 2014 14:05:39
0 1
niestety, ale to ty jesteś głupi i najprawdopodobniej już nic z tym nie można zrobić.
Pokaż cały komentarz
Gość 26 września 2014 14:06:57
0 2
niestety, ale to ty jesteś głupi i najprawdopodobniej już nic z tym nie można zrobić.
Pokaż cały komentarz
olo 26 września 2014 14:07:11
0 2
niestety, ale to ty jesteś głupi i najprawdopodobniej już nic z tym nie można zrobić.
Pokaż cały komentarz
olo 26 września 2014 14:07:17
1 5
niestety, ale to ty jesteś głupi i najprawdopodobniej już nic z tym nie można zrobić.
Pokaż cały komentarz
Romek 26 września 2014 16:09:09
4 3
Jak będzie potrzeba to zostaniesz zmobilizowany i nikt nie będzie pytał czy się zgadasz. Tak jak zawsze w historii wojen w pierwszym szeregu pójdzie mięso armatnie, a żeby nie uciekło ustawi się za nim oddziały elitarne z karabinami maszynowymi, by zwiększyć ducha bojowego powoła się sądy polowe.
Pokaż cały komentarz
Janek 27 września 2014 14:51:49
3 1
Możesz sobie kupić procę, łuk a nawet słabą wiatrówkę... ale nie masz prawa posiadać... np. kuszy, straszaka na naboje 9mm i rewolweru na kulki gumowe... !!!!
Pokaż cały komentarz
Mauser 3 października 2014 17:16:11
5 0
Nie rozumiem tego pojękiwania na temat pozwoleń na broń. Przecież od bodajże 2011 roku odkąd weszła nowa ustawa każdy zdrowy na umyśle Polak (minimum 21 lat) może posiadać legalnie broń. Idź na komendę wojewódzką, powiedz dlaczego chcesz starać się o broń (do obrony, myślistwo, kolekcjonerstwo czy strzelectwo sportowe), wypełnij papierki, zrób badania lekarskie czy tam psychologiczne i już. Panowie w czym problem?
Pokaż cały komentarz
Gość 4 października 2014 06:06:20
1 0
Nie ma problemu z uzyskaniem pozwolenia na broń palną -jak się Eduś nawet nie próbujesz zainteresować tematem i wolisz siedzieć w kącie i użalać się nad swym losem to twój problem. Ja mam broń i uzyskanie pozwolenia wcale nie bolało. Przestań marudzić tylko złóż odpowiednie kwity, przejdź przeszkolenie i badania lekarskie.
Pokaż cały komentarz
Rooobin.... Hood :) 7 października 2014 19:51:13
2 0
Luk starczy ;)
Pokaż cały komentarz
Doświadczenie 8 października 2014 18:45:24
0 1
Ja 6-krotnie starałem się o broń. Badania B.dobre, zero przeciwwskazań a i tak nie dostałem. Dopiero sądownie i co ty na to. Jak się ma znajomości w policji, albo jest się z rodziny polityka to od ręki wydają, a jak nie to latami będą odrzucać.
Pokaż cały komentarz
-- 25 września 2014 14:52:14
301 41
A może by od razu pomyśleć o tych którzy potrafią już posługiwać się bronią? Ze 100tys. myśliwych zorganizowało by się niezła armię tych w wieku mobilizacyjnym.
Pokaż cały komentarz
jaksa 25 września 2014 15:03:47
35 5
Nier***awych, spasionych dziadków z minus 10 wzrokiem, umiejących tylko w zadyszce wejść na ambonę i trafić w stodołę. Oni maja tylko dobra broń i nic więcej.
Pokaż cały komentarz
zwierzyna lowna 25 września 2014 16:43:46
31 9
Ci myśliwi to dawne ORMO bo kto dostawał pozwolenie na broń za komuny.Teraz dostać się do koła to trzeba takiego komucha przekupić.
Pokaż cały komentarz
mysliwy 25 września 2014 17:28:45
35 2
Ty a komorowski już poluje od 1986 więc też był w ormo czy w żydoPZPR
Pokaż cały komentarz
Trzeźwy 25 września 2014 17:56:29
21 1
Wykończyliby myśliwych samogonem.
Pokaż cały komentarz
polo 25 września 2014 22:09:14
16 0
2/3 myśliwych to stare dziadki lub bardzo bogate niedorajdy. Ale reszta z pewnością nadaje się
Pokaż cały komentarz
brawo 25 września 2014 22:14:37
13 2
i dowodził nimi bedzie sam on 1 mysliwy strażnik żyrandola jestem na tak.
Pokaż cały komentarz
ja 25 września 2014 22:45:16
9 2
Albo komuchy co do swoich nie będą strzelać ;)
Pokaż cały komentarz
Swiatowid 30 września 2014 20:27:15
3 0
Z pewnoscia 2/3 mysliwych to niedorajdy, i do tego z tysiac rodzaji kalibrow, a do kazdej zztuki broni maja po 20 naboji. Tak ze mysliwi nie byli by zbyt dobra grupa szybkiego reagowania. Jedynie nieliczni by sie nadawali na ala snajperow.
Pokaż cały komentarz
gazda 7 października 2014 15:23:32
1 2
nam broń nie potrzebna , potrzebujemy kropideł
Pokaż cały komentarz
myśliwy 8 października 2014 16:02:46
0 0
walcie się!
Pokaż cały komentarz
kk 23 listopada 2014 02:00:54
1 0
Ale oni mogą strzelać tylko z ambon , maja przeważnie po 70 lat i 130 kg wagi, mobilność tragiczna.
Pokaż cały komentarz
J>P 15 stycznia 2015 19:29:29
0 1
Ze 116 500 myśliwych tylko 25 % poluje. Pozostali mają broń dla szpanu. Te 25% to ok. 30 000 zdrowego chłopa, a jeden z nich wystrzelał na polowaniach i strzelnicach więcej amunicji niż dzisiejsza kompania piechoty.
Problemem jest ogrom rodzajów broni, a co za tym idzie amunicji.
Znając polskie realia - to myśliwi w razie wojny dostaną nakaz zdania swojej broni do depozytów. ;-)))))).
Pokaż cały komentarz
jakiś 25 września 2014 16:47:21
243 12
A Kulczyk, Solorz wystawią własne oddziały?
A Biedronka, Lidl, Tesco?
A politycy wyślą na wojnę samych siebie, swoje rodziny?
Nie? To ja też nie zamierzam ich majątków bronić. Mój majątek to tylko tyle co mam ze skromnej wypłaty. Nie ma czego bronić. Z Bogiem panowie POlitycy, z Bogiem!
Pokaż cały komentarz
Maniek 26 września 2014 17:13:21
7 0
po co utrzymywać wyzyskiwaczy i zbrodniczy syndykat pejsatego zachodu. Krwią polskiego obywatela hmm?
Pokaż cały komentarz
Gość 2 października 2014 23:51:27
0 2
Zrozumcie to że tu nie chodzi o ochronę polityków a głownie waszych rodzin tych których kochacie. Tylko nie mówcie mi że wolicie schować głowie w piasek i niech się dzieje co chce.... a wy myślicie że Ci ludzie na Ukrainie to za kraj umierają? uważam jednak że chronią swój dobytek i swoje rodziny. Pozdrawiam
Pokaż cały komentarz
Gość 6 października 2014 20:10:43
4 0
Ja na ich majatek to chuj klade niech im zostanie to co zrobili z Polska gospodarka sam GRUZ i zsylka na Sybir tam k***y robic waly iprzekrety
Pokaż cały komentarz
VIKING 25 września 2014 17:31:14
236 30
Świetny dowc****ale teraz na serio: pokażcie mi tych chętnych którzy wezmą broń do ręki i pójdą walczyć za za bandę styropianowych złodziei którzy w międzyczasie z walizkami dolarów i złota spier..... za jakąś granicę, byle dalej od Polski i działań wojennych! Nie będzie takich głupich, bo za Polskę można walczyć ale nie za "polityków" opłacanych przez CIA, pchającym swoje brudne łapy między Rosję a Ukrainę czym w rezultacie doprowadzą do wojny! Mam rację czy nie?
Pokaż cały komentarz
R. 25 września 2014 23:41:22
18 5
Racja!
Pokaż cały komentarz
Gość 2 października 2014 10:57:07
5 2
RACJA
Pokaż cały komentarz
Gość 2 października 2014 11:01:31
5 2
RACJA
Pokaż cały komentarz
Polak 3 października 2014 17:08:33
3 8
Jak słyszę słowo "styropianowy" to od razu mam przed oczami ruskich trolli i komunistów. Nikt czerwonych wypłoszów o zdanie nie pyta.
Pokaż cały komentarz
JMK 8 października 2014 16:27:59
0 0
Z ciebie taki Polak jak ze mnie Rusek ! Nie ma tak głupich Polaków !
Pokaż cały komentarz
affa 9 października 2014 23:39:02
0 0
Większa część ludzi mówi nie ale jeśli ktoś znajomy lub z rodziny został zastrzelony to ciekawe czy byś patrzał czy łapał za broń?
Pokaż cały komentarz
Kibic 25 września 2014 18:36:57
113 4
Skonczcie z ta wojna .Cos sie niektorym w glowach I du....poprzewracalo.Po 1 skad sie wzielo w Polsce nagle 100 tys,firm dobre sobie.Placa dziadowskie pobory a armie chca wystawiac.Po 2 w mojm miasteczku 90% firm to zagranica.A po 3 zeby wojowac to trzeba miec silna gospodarke a nie tylko hurtownie I montownie.Zeby na froncie utrzymac jednego wojaka na tylach musi na niego pracowac 4 cywili.Juz oficialnie prawie 3 milionow mlodych ludzi ma w dup....Polske I osiadlo na stale zagranica.Kolejki w szpitalach kilkunastopletnie a im wojenka w glowach.Ci co chca wojny niech sie jeb....w te glupie lby.
Pokaż cały komentarz
Cyborg 8 października 2014 23:46:17
3 0
Wiesz "~Kibic" - merytorycznie masz rację. Ale formalnie rzecz biorąc, to u nas już
taka armia - obok Wojska Polskiego - już jest. Są to te prywatne firmy ochroniarskie, które z braku sprawności WP, pilnują koszar "na zlecenie", ekipy ochroniarzy prywatnych firm (zagranicznych i polskich) oraz miejskie straże. Gdyby to zorganizować pod jednolitym dowództwem, tu i ówdzie nieco dozbroić, a tu i ówdzie trochę rozbroić, poćwiczyć wojskowo w weekendy, np. sztuki skutecznego strzelania do demobilu niemieckiego, aby w razie czego nie uciekali na widok wrogich czołgów, to mielibyśmy całkiem, całkiem potężną siłę. Trzeba by tylko brać na ćwiczenia ich żony, aby gotując grochówkę czy kapuśniak też czuły się ważne
i miały chłopów blisko siebie. Co o tym sądzisz?
Pokaż cały komentarz
Bot 20 listopada 2014 18:49:46
0 0
Zgadzam się, Państwo nieźle może zarobić na tym. Jak na każdej wojnie. Można coś też byłoby uszczknąć dla siebie:)
Pokaż cały komentarz
Pokaż więcej komentarzy
Mocny smartfon Huawei P9 lite dla każdego

Mocny smartfon Huawei P9 lite dla każdego

P9 lite to telefon bardzo wszechstronny, który spełnia swoją rolę w różnorodnych warunkach. Szybki Internet? Dobre zdjęcia? Rozwiązania biznesowe? To wszystko znajdziesz w smartfonie Huawei!
Rynek nieruchomości luksusowych. Oto szalone pomysły deweloperów

Rynek nieruchomości luksusowych. Oto szalone pomysły deweloperów

Czy można zastrzec czerwoną gwiazdę? Rzecz o granicach ochrony znaków towarowych

Czy można zastrzec czerwoną gwiazdę? Rzecz o granicach ochrony znaków towarowych

Bułgaria, Albania, a może Włochy? Które kierunki są na polską kieszeń?

Bułgaria, Albania, a może Włochy? Które kierunki są na polską kieszeń?

Polacy ruszyli na wakacje. Choć w tym sezonie, przez wzrost zagrożenia terrorystycznymi zamachami, wielu wybrało wakacje w kraju, to jednak kilka milionów Polaków zdecydowało się na zagraniczny urlop.
pokaż więcej