2360
Sebastian Ogórek 20.11.2014

Za Pendolino przepłaciliśmy ponad 250 mln zł. Dotacja z Unii będzie niższa

Za Pendolino przepłaciliśmy ponad 250 mln zł. Dotacja z Unii będzie niższa

fot: Piotr Zając/Reporter

Polska przepłaciła za Pendolino - przyznaje już nawet Komisja Europejska, która po raz kolejny obniżyła kwotę dofinansowania do kupowanych przez PKP Intercity składów. Uznała, że niepotrzebnie zdecydowaliśmy  się na superszybkie pociągi, które nie będą miały gdzie się rozpędzić - dowiedział się Biztok.pl

Najpierw miało być 200 mln euro, potem 88 mln. Skończy się na... 74 mln euro - takie dofinansowanie przyznała Komisja Europejska na zakup Pendolino. PKP Intercity wnioskowało - i przez ostatni rok mówiło - o dofinansowaniu rzędu ok. 22 proc. ceny taboru,

Kwota 74 mln euro to jednak zaledwie 18,5 proc. kontraktu wartego 400 mln euro. Skąd się więc wzięła?

Historia dotacji do Pendolino jest skomplikowana. Początkowo planowano, że Unia dołoży połowę kosztu zakupu pociągów. Komisja Europejska stwierdziła jednak, że jest to niewykonalne. Nie można bowiem dotować na takim poziomie komercyjnego projektu. Ustalono więc, że pociągi podepnie się pod inny program, który sfinansuje ok. 22 proc. kontraktu o wartości 400 mln euro.

We wrześniu Komisja Europejska ostatecznie zadecydowała o wysokości dotacji. Rzeczywiście wyniesie ona ok. 22 proc., ale jak dowiedział się Biztok.pl liczonych od kwoty 340 mln euro. Unijni urzędnicy uznali, że kupujemy pociągi za drogie i to aż o 60 mln euro (ponad 200 mln zł).

Wprawdzie mogą one rozpędzić się do 250 km/h, ale skoro w Polsce nie ma i przez kolejnych ładnych parę lat nie będzie torów, na których składy mogłyby się poruszać w takim tempie, więc kupić powinniśmy pociągi o gorszych parametrach, a jednocześnie tańsze. W związku z tym kwotę projektu zmniejszono z 400 mln do 340 mln euro.

- Komisja Europejska słusznie uznała, że Pendolino nie jest tym, czego najbardziej potrzebuje polska kolej. Patrząc na zakup w kontekście możliwości infrastruktury i potrzeb klientów, uznano, że przepłaciliśmy - mówi Biztok.pl dr Jakub Majewski, były szef Kolei Mazowieckich, a obecnie ekspert Fundacji Prokolej.

Jak dodaje, teoretycznie zamiast włoskich pociągów mogliśmy więc więcej lokomotyw i wagonów albo składów zespolonych wyprodukowanych w polskich fabrykach, np. Newagu, Pesy czy Cegielskim. Polscy producenci od lat krytykują zakup Pendolino, sugerując, że żal tak wielkie pieniądze wydawać za granicą. Deklarują jednocześnie, że nie jest dla nich problemem produkcja pociągów mogących poruszać się po polskich torach 200 km/h

47634563455tg345234.png

Decyzja KE o przyznaniu dofinansowania/źródło:Biztok.pl

 

Osobna kwestia dotyczy tego skąd PKP Intercity zamierza wziąć dodatkowe 14 mln euro na zapłacenie za Pendolino. Spółka nie odpowiedziała na nasze pytanie. Rzeczniczka poprosiła o więcej czasu, tłumacząc, że wszyscy w jej firmie pracują nad rozwiązaniem kwestii niedziałającego systemu internetowej sprzedaży biletów.

Z informacji uzyskanych przez Biztok.pl wynika, że PKP Intercity będzie musiało sfinansować dziurę w budżecie kredytem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który już wcześniej pożyczył przewoźnikowi pieniądze na zakup włoskich składów.

W dokumentacji przekazanej przez Komisję Europejską jest jednak jeszcze kilka innych ciekawych zapisów. Po pierwsze PKP zobowiązuje się, że dzięki dotacji aż o 3,5 proc. rocznie do 2030 roku wzrastać będzie liczba pasażerów na liniach dalekobieżnych. To trudne do osiągnięcia, bo od lat polskie koleje przewożą coraz mniej podróżnych.

Co ciekawe w dokumentacji podano także, że Pendolino kursować będzie na trasie z Warszawy do Bielska-Białej. O tej sprawie mówi się od dłuższego czasu, choć nadal nie są remontowane tory do tego miasta. Co gorsza jednak Bielska-Białej nie ma wśród miast, które obsługiwać ma producent Pendolino. Firma Alstom zobowiązała się bowiem osobnym kontraktem na serwisowanie składów. W tej umowie, jako ostatnie miejsce kursowania pociągów, wymienione są jedynie stacje w Aglomeracji Śląskiej (Gliwice, Katowice, Tychy), ale nie ma przystanku u stóp Beskidów.

Według informacji Biztok.pl Alstom jest w stanie serwisować pociągi jeżdżące do Bielska-Białej, ale pod jednym warunkiem - PKP Intercity za to dodatkowo zapłaci. W sprawie ewentualnej renegocjacji umowy i jej kosztów kolejowa spółka także nie udzieliła nam informacji.

Falstart Pendolino? Do 200 km na godzinę tylko na... 80 km torów

Już po opublikowaniu tekstu PKP Intercity na swojej stronie zamieściło komunikat dotyczący modelu finansowania. Tłumaczy w nim, że ma zabezpieczone środki na zapłacenie Alstomowi za Pendolino, potwierdzając informacje Biztok.pl o zmianie dofinansowania.

-We wrześniu Komisja Europejska potwierdziła ok. 22% wkład finansowy z Funduszu Spójności. Zmianie uległa wysokość kwoty kwalifikowanej. Tym samym kwotowo dofinansowanie zmniejszyło się o niespełna 14 mln euro (z 88 do 74 mln euro). Jednocześnie Komisja przyznała, że projekt jest zgodny z priorytetami programu operacyjnego i przyczyni się do osiągnięcia jego celów - podało PKP Intercity.

 Zobacz na następnej stronie z jaką prędkością mogą jeździć polskie pociągi

Poprzednia Strona 1 z 2 1 2 Następna
2360 Co sądzisz? Zajrzyj do komentarzy

Komentarze2360

Popularne Najnowsze

wr 20 listopada 2014 10:31:50
2127 17
Ciekawe kto wziął w łapę??
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 12:37:11
63 1
nowak
Pokaż cały komentarz
PO:Platforma Oszustów 20 listopada 2014 12:45:23
63 1
łapę z drogim zegarkiem zapewne
Pokaż cały komentarz
Ciemny Lud 20 listopada 2014 12:54:35
53 2
Platfusy?!
Pokaż cały komentarz
gość 20 listopada 2014 13:20:20
43 3
Nie w łape tylko zegarek na łape
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 13:36:16
47 1
rudy ,ktory uciekl
Pokaż cały komentarz
fifirifi 20 listopada 2014 13:53:51
35 1
jak to kto gość z zegarkiem i ministra transportu....proste
Pokaż cały komentarz
Hmmm... 20 listopada 2014 14:23:05
30 1
W łapę od włochów brali i biorą WSZYSCY członkowie zarządu PKP od początku lat 90 którzy nie wiedzieć czemu zachorowali na wirusa "pendolino" DOSKONALE wiedziąc że w Polsce NIE MA infrastruktury pod tej klasy pociągi...
Ale oczywiście wygodniej lać pomyjami na obecną władzę... mimo że za ta PRowo-finansową katastrofę Intercity odpowiedzialność ponoszą wszyscy ministrowie infrastruktury od roku 1989ego i którzy żyrowali ten KRETYŃSKI projekt
Pokaż cały komentarz
jas 20 listopada 2014 14:49:11
29 0
Nie zegarek, tylko kolekcję zegarków!
Pokaż cały komentarz
marek56.b 20 listopada 2014 14:57:12
23 1
Goście z peło.
Pokaż cały komentarz
komoruski 20 listopada 2014 14:58:19
25 0
jak to kto kolesie Tuska i Kopaczowej
Pokaż cały komentarz
gp 20 listopada 2014 16:50:27
6 2
pewno genowefa pigwa
Pokaż cały komentarz
qwerty 20 listopada 2014 18:28:36
15 0
Oj tam Oj tam zaraz w łapę ... to raptem jeden zegarek
Pokaż cały komentarz
olo 21 listopada 2014 12:14:50
12 0
Zapytaj ministry Wasiak, za co dostała taki awans z PKP do URM.
Pokaż cały komentarz
Gość 23 listopada 2014 22:59:15
0 0
Pytek
Pokaż cały komentarz
Gość 23 listopada 2014 23:44:36
4 0
Pisałem w biztoku od samego początku , że Pendolino to przekręt i o PESIE oraz o całkowitym braku infrastruktury czyli torów w Polsce dla tych prędkości w tym czasie miałem 42 razy niszczony komputer , przebijają się przez zabezpieczenia Chrome ,Kaspersky,ego jak przez masło jak myślicie ,które służby mają takie możliwości i niszczą zdrową krytykę sygnalizującą jawne złodziejstwo rządowe ? kto chroni tych złodziei , którzy na drogach autostradach , stadionach , oczyszczalni ścieków i metrze w W-wie rozkradli połowę unijnych dotacji przelewając łapówki do banków -oddziałów Goldman Sachsa i HSBC w Gdańsku i kogo to są banki ?
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 10:25:29
1798 21
Za Pendoilino przeplacviliśmy 250 mln. Pytam msie kto wzziął ta lapoweby podpisac taki kontrakt. pewnie ten karierowicz wylizany.
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 13:21:45
27 2
a PO co się pytasz?
Pokaż cały komentarz
Ulka 20 listopada 2014 14:15:21
24 0
Zegarmistrz
Pokaż cały komentarz
Mirek 20 listopada 2014 15:17:56
17 1
No pewnie ten matkoje#c@ S.N. od tego złotego zegarka
Pokaż cały komentarz
kik 22 listopada 2014 17:09:38
8 0
Jakie łapówki, jakie łapówki - to tylko zegarki... Za szklane paciorki można by powiedzieć. Nie wiem co gorsze...
Pokaż cały komentarz
cyc 27 listopada 2014 21:22:04
4 0
A awanse do UE za co , Bruksela Orbana niszczy bo nie daje zadłużać kraju a zadłużanie i wyniszczanie to oni doceniają lobby odpowiedniej nacji selekcjonuje patriotów styropianowych z okolic koryta za papieża świętego pieniądze . Mamy wolność .
Pokaż cały komentarz
lupa 20 listopada 2014 10:26:52
1514 20
kontrakt został podpisany przez "zielone ludziki "
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 12:45:34
8 7
A Lenin wiecznie zywy...
Pokaż cały komentarz
jos 20 listopada 2014 13:09:25
2 2
one nie są zielone tylko szare:)
Pokaż cały komentarz
Tytus 20 listopada 2014 13:36:45
18 0
Winna i przestępczyni Bieńkowska głupio mądra....
Pokaż cały komentarz
Mia 20 listopada 2014 13:57:29
13 0
Madrosci to ona nie udzwignie,glupota jej przeznaczona.
Pokaż cały komentarz
Gość 27 listopada 2014 23:50:34
1 0
takie pociągi można kupić w każdym sklepie...
Pokaż cały komentarz
max 20 listopada 2014 10:01:09
1188 33
jak zwykle ktoś nas wydutkał tak jest ze wszystkim a teraz nawet naciągają nas nasi przyjaciele amerykanie na rakietach.
Pokaż cały komentarz
dex 20 listopada 2014 12:46:32
29 1
Nie KTOŚ nas wydutkał, tylko sitwa rodzinna PO-PSL. Kto k..wa siedzi przy korycie?! KTOŚ czy ta banda?
Pokaż cały komentarz
lelek 20 listopada 2014 13:37:31
23 0
Ci co podpisali ten kontrakt powinni wisieć za jaja na latarni PKP!
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 13:53:49
23 0
To nie ktoś, ale pan Donald tak prowadził politykę miłości, że wydutkał wszystkich Polaków i zrobił na tym karierę międzynarodową.
Pokaż cały komentarz
marek56.b 20 listopada 2014 14:55:21
14 1
Kody startowe będą w Pentagonie. W magazynach będzie leżał złom. Pod fujkami wozili będą atrapy. Następny super interes zrobili żydy zza oceanu.
Pokaż cały komentarz
Romek 20 listopada 2014 15:54:29
8 0
Jak masz 30 letni samochód to nachodzą takie pomysły jak zakup nowego, ale trzeba zrobić coś ze starym. USA jest w szczęśliwym położeniu bo ma pełno różnych bananowych republik, szejków którzy muszą się opłacać i tam opycha złom.
Pokaż cały komentarz
mir 20 listopada 2014 18:31:20
8 0
Nikt nas nie wydutkał. To nasi "specjaliści" takie decyzje podjęli. Ktoś za to powinien odpowiedzieć co jest normą w cywilizowanym świecie.
Pokaż cały komentarz
sz 20 listopada 2014 12:27:54
1021 27
Już nawet Unia mowi o przekręcie, tylko wyborcy PO i oczywiście wybrani PO mówią o sukcesie !! A ten biedny glupi naród ma bielmo na ślepiach
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 22:38:02
2 24
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
Alex 21 listopada 2014 00:20:09
30 3
Nie kłam lemingu bo to nie ładnie .. Umowę podpisał PO-wski mister Lolo-Pindolo Nowak (ten od zegarków) ..
Pokaż cały komentarz
Gość 21 listopada 2014 06:46:49
10 0
Nie Alex, to sprawa Grabarczyka.
Pokaż cały komentarz
oliwa 23 listopada 2014 11:24:30
12 1
zatłuc tuska i brona
Pokaż cały komentarz
nysa 24 listopada 2014 00:38:36
4 7
A ci z PIS-u to same anioły, co ? Widać to na zwykłych delegacjach sejmowych co potrafią a cóź dopiero na takim Pendolino. Tam Hoffmman i spółka....
Pokaż cały komentarz
Gość 24 listopada 2014 09:56:32
7 1
kiedy ci złodzieje pójdą precz???????????
Pokaż cały komentarz
Gość 24 listopada 2014 12:24:22
4 1
A co to za wybiórczośc? Skoro chcesz uczciwosci to sam od siebie zacznij jej wymagac - miliony u sowy , łapówki ,"h..d i kamieni kupa", "polska istnieje tylko teoretycznie", amber gold, ofe i setki innych afer na blisko 8 bilionów zł i co i cisza lemingu?
Pokaż cały komentarz
lokis 24 listopada 2014 18:39:33
4 1
Trzeba wybrać się z Dudą i związkowcami do Warszawy i puścić ją z dymem ja Belgowie Brukselę a Grecy Ateny. Tak po europejsku jak nasi bracia.
Pokaż cały komentarz
Gość 20 listopada 2014 12:25:13
688 11
republika bananowa... 38 mln niewolnikow
Pokaż cały komentarz
Gość 24 listopada 2014 12:21:44
9 0
Nie 38 a ~35 milionów. Dlatego po wpadło na pomysł - aby wejsc do strefy euro musi byc wiecej dzeci i polska musi miec na powrót 38 milionów ludzi wiec sprowadza rumunów, cyganów i inne łachuudry które beda mnozyc sie jak króliki na socjalu któy dla przypomnienia dla obcokrajowaca wynosi 3 krotnie wiecej niz dla polaka.
Pokaż cały komentarz
aa 28 listopada 2014 12:53:53
6 1
bop to polska samych siebie dymamy a obcym rozdajemy
Pokaż cały komentarz
wert 4 grudnia 2014 09:08:05
1 0
nie 38 ale znaczna większość. komuna zdeprawowała ten, niegdyś dumny, Naród
Pokaż cały komentarz
Red. 20 listopada 2014 11:43:29
154 3
Polacy!!!, nic się nie stało, Miro, Rychu, Grzechu i reszta bandy PO-PSL ma się coraz lepiej. Za...j ciemny Narodzie na tę mafie rządową.
Pokaż cały komentarz
Pokaż więcej komentarzy
Rynek nieruchomości luksusowych. Oto szalone pomysły deweloperów

Rynek nieruchomości luksusowych. Oto szalone pomysły deweloperów

Co można dać milionerom, którzy mają właściwie już wszystko? Deweloperzy luksusowych nieruchomości prześcigają się w pomysłach. Helikopter na dachu, samochód w salonie i lokaj przygotowujący dziecięcy wózek na każde wezwanie - to tylko część udogodnień, na które mogą liczyć nabywcy najdroższych apartamentów.
Czy można zastrzec czerwoną gwiazdę? Rzecz o granicach ochrony znaków towarowych

Czy można zastrzec czerwoną gwiazdę? Rzecz o granicach ochrony znaków towarowych

Bułgaria, Albania, a może Włochy? Które kierunki są na polską kieszeń?

Bułgaria, Albania, a może Włochy? Które kierunki są na polską kieszeń?

Ruch organiczny w służbie e-commerce. Pozycjonowanie kluczem do wzrostu sprzedaży w sklepie internetowym

Ruch organiczny w służbie e-commerce. Pozycjonowanie kluczem do wzrostu sprzedaży w sklepie internetowym

W polskim Internecie aktywnie działa ponad 15000 sklepów. Przy wciąż rosnącej konkurencji ładna witryna to za mało, by odnieść sukces w branży. Koniecznością są specjalistyczne działania z zakresu marketingu internetowego, które skutecznie wpłyną na zwiększenie zyskowności każdego e-sklepu.
pokaż więcej