Skomentuj Zbigniew Papiński 18.09.2012

Wysokie pensje nafciarzy zachęcają do masowej automatyzacji

Wysokie pensje nafciarzy zachęcają do masowej automatyzacji

W lipcu z powodu strajku pracowników na 16 dni stanęła produkcja ropy naftowej w Norwegii. Nafciarze domagali się podwyżki płac, chociaż akurat w tym kraju nie powinni mieć powodów do narzekań.

Przeciętne średnioroczne zarobki norweskich profesjonalistów w sektorze naftowym wynoszą aż 180 300 dol. Dla porównania - wykonujący te same czynności Brytyjczyk otrzymuje "tylko" 93 tys. dol. rocznie.

Nic dziwnego, że Statoil poszukuje nowych metod produkcji, które pozwolą mu zautomatyzować przeróżne procesy i przy okazji pozbyć się kosztownego obciążenia pracą Norwegów. Jak podaje "FT", na badania i rozwój koncern wydaje rocznie blisko pół miliarda dolarów.

Rezultatem tych wysokich nakładów jest między innymi uruchomienie pierwszych w pełni automatycznych i zdalnie sterowanych urządzeń wydobywczych operujących na dnie Morza Północnego.

Statoil podąża śladami Australijczyków, którzy wykorzystują już na masową skalę ciężarówki bez kierowców i roboty w odległych kopalniach w zachodniej części kraju.

W ten sposób wzrasta zysk firm wydobywczych, ale pojawia się problem z nowymi miejscami pracy, których brakuje, zwłaszcza dla młodych ludzi.

Komentarze

Jałta drugim Las Vegas? Ruszają warte nawet 1 mld dol. inwestycje na Krymie

Jałta drugim Las Vegas? Ruszają warte nawet 1 mld dol. inwestycje na Krymie

Do końca bieżącego roku mają być gotowe plany stworzenia na Krymie strefy hazardu, a rozpoczęcie prac powinno rozpocząć się w przyszłym roku. Takie plany przedstawił na trwającym forum inwestycyjny, w Soczi rządzący półwyspem z nadania Kremla Siergiej Aksionow.
Internet sfinansuje wszystko, czyli zaskakujące projekty crowdfundingowe

Internet sfinansuje wszystko, czyli zaskakujące projekty crowdfundingowe

Od warsztatu do najcenniejszej marki świata, czyli historia Louis Vuitton

Od warsztatu do najcenniejszej marki świata, czyli historia Louis Vuitton

Reklamy, które zmieniły świat

Reklamy, które zmieniły świat

Mamy jej dość. Atakuje nas na każdym kroku z billboardów, z prasy, radia czy telewizji. Wszystko w imię podniesienia słupków sprzedaży. Reklama, bo niej mowa, jest wszechobecna, jednak jej historia
pokaż więcej