241 Aleksandra Danilecka, tigi 23.01.2014

Oto rower bez łańcucha. Wymyślił go Polak, wygrał 40 tys. zł

Oto rower bez łańcucha. Wymyślił go Polak, wygrał 40 tys. zł
przejdź do galerii

Rower bez łańcucha? Jeśli wcześniej nie słyszeliście o IzzyBike, jest okazja, by o nim przypomnieć.

Rower powstał w głowie Marka Jurka, pracownika Instytutu Fizyki. Nie ma łańcucha, bo napęd zapewniają pedały umieszczone na osi przedniego koła.

Z innych ciekawych cech: rower ma osadzone nisko siodełko z oparciem dla dolnej partii pleców, za to kierownica jest ustawiona dość wysoko. W efekcie podczas jazdy przybiera się sylwetkę zbliżoną do harleyowców (stąd pierwszy przydomek Easy Rider Bike, który potem przekształcił się w nazwę IzzyBike).

Jest też przekładnia planetarna 2,8:1 oraz dwuczęściowa, wahliwa rama, która przy stosunkowo dużych kołach ułatwia skręcanie, a zarazem pozwala jednym ruchem ręki złożyć rower.

Rower już w 2011 r. dostał złoty medal na Międzynarodowych Targach iENA 2011 w Norymberdze. Dotąd nie udało się podpisać kontraktu z partnerem biznesowym, który sfinansowałby produkcję roweru.

Ten film nagrywaliśmy latem 2013 r. Ale o IzzyBike jest coraz głośniej. W środę wieczorem projekt wygrał konkurs Think Big, organizowany przez UPC, największego w Polsce operatora kablowego, a Marta Jurek, córka polskiego wynalazcy, odebrała główną nagrodę - 40 tys. zł. 

To oczywiście za mało, by samodzielnie cokolwiek uruchomić, ale rozgłos może IzzyBike pomóc.

- Wygrana w konkursie pozwoli nam wprowadzić nasz innowacyjny produkt na rynek. Decyzja jury to dla nas duże wyzwanie i jednocześnie odpowiedzialność - przekonuje Marta Jurek. 

Jak powiedziała Biztok.pl, prowadzi obecnie wstępne rozmowy z dwoma firmami, zainteresowanymi produkcją roweru. Patenty na IzzyBike już ma zastrzeżone, zarówno na rynku amerykańskim, jak i w Europie.

241 Co sądzisz? Zajrzyj do komentarzy

Komentarze241

Popularne Najnowsze

Paul86 23 stycznia 2014 09:01:04
69 14
Można by owszem pochwalić, że mimo umieszczenia pedałów z przodu jedzie mniej więcej prosto, ale nie za brak łańcucha, takie były rowery w XIX wieku!
Pokaż cały komentarz
Gość 23 stycznia 2014 23:12:13
2 1
Zwykłą przekładnie, nie planetarną, która daje o wiele większe przełożenie przy mniejszym działaniu siłą lub napędem
Pokaż cały komentarz
Absmak 29 stycznia 2014 23:01:52
9 1
Pedały pogonione łańcuchem poruszają się znacznie szybciej.
Pokaż cały komentarz
Sviss 4 lipca 2014 01:10:56
1 0
ale chyba ma torpedo,a to byłby plus.Albo wolnobieżkę
Pokaż cały komentarz
blondboard 23 stycznia 2014 11:44:59
22 1
Wygląda jak udoskonalenie starych rowerów. Ciekawe rozwiązanie ukladu kierowniczego, gdyby kierownica bezpośrednio była połączona z widelcem to by się kierowało nie ciekawie. Ja bym tu jeszcze oparcie powięszył, bo taka mała powierzchnia nacisku na lędźwie może być nie zdrowa.
Pokaż cały komentarz
marco 23 stycznia 2014 16:26:30
12 2
Cóż niech produkują ten rower . Tak przy okazji łańcuch w rowerze wymyślono nie bez przyczyny. Po pierwsze wygodniej jest pedałować gdy pedały znajdują się tam gdzie obecnie się znajdują . Po drugie dzięki obecnemu rozwiązaniu , to jest z łańcuchem można siedzieć na siodełku "całym tyłkiem" i wygodnie . Nie wspominam o jeździe tym wynalazkiem po mokrych drogach i ostremu skręcaniu :) . Ale to moje delikatne sugestie
Pokaż cały komentarz
marco 23 stycznia 2014 18:16:31
2 2
Oprócz wygodnej pozycji przy wersji z łańcuchem chodzi też o przełożenia :) W terenie ten rower na pewno się nie sprawdzi : przełożenie i no można wywinąć "orła" do przodu lub w tył . Mówiąc krótko - wolę tradycyjny rower , najlepiej z przerzutkami :) - uzupełniam moją wypowiedź
Pokaż cały komentarz
Gość 30 stycznia 2014 17:45:54
0 0
Dżisys... Masz dohona, szybszy, zwrotniejszy i też składany
Pokaż cały komentarz
Gość 23 stycznia 2014 14:33:37
15 8
Jak rowerek dla dzieci tylko, że na 2 kółkach..
Pokaż cały komentarz
Simon 23 stycznia 2014 09:07:00
7 0
Przynajmniej łańcucha nie trzeba smarować, aczkolwiek sądzę iż wyciąganie stóp do przodu w celu pedałowania wymagało by przyzwyczajenia i na początku mogło by to być troszkę niewygodne ;)
Pokaż cały komentarz
Gość 4 lipca 2014 19:38:59
0 0
a czemu nie wygodnie ?? plywales kiedys rowerem wodnym?? tez pedaly sa z przodu
Pokaż cały komentarz
Gość 23 stycznia 2014 14:18:10
5 2
No nie wiem i nie jestem przekonany co do ...::wygodnej pozycji" na tym ...rowerze
Wolę rower z łańcuchem.
Tu przy tym "wynalazku" jak się uszkodzi koło to dupa blada i nici z dalszej jazdy!.
Pokaż cały komentarz
PN 23 stycznia 2014 15:57:29
4 3
Ty nie odkryłeś/aś nawet, że można chodzić w sandałach i skarpetach, i że jest to czasem całkiem praktyczne. Przy takiej fantazji i swobodzie myślenia nie masz szansy na ulepszenie nawet miotły czy roweru. Dobrze, że nie wszyscy Polacy są tacy...
Pokaż cały komentarz
PN 23 stycznia 2014 16:00:52
3 0
Przepraszam, mój poprzedni komentarz miał oczywiście wylądować pod inną opinią.
Pokaż cały komentarz
mixer 23 stycznia 2014 18:00:39
0 0
masz rację,pozycja ergonomiczna zerowa,ostre skręcanie i co z jedną nogą-stopą?
Pokaż cały komentarz
INFORMER 23 stycznia 2014 12:44:38
4 1
Niestety, po części jednak to plagiat. Rowery a la Harley istniały dawniej i obecnie też się zdarzają. Pedały na przednim kole? Ani to wygodne, bo nie ma możliwości zmiany biegów, ani nawet nowe - patrz: dawny bicykl, że nie wspomnę o współczesnych rowerkach dla dzieci...

Nie będę oceniał wygody -trzeba się przejechać- ale na pierwszy rzut oka, raczej kiepski pomysł...

Na pewno ma kilka innowacji: m.in. możliwość składania i nowy sposób amortyzacji.
Dobrze, że w Polsce są tacy samodzielnie myślący wynalazcy. Wypada więc trzymać kciuki za kolejne [lepsze] pomysły tego pana.
Pokaż cały komentarz
Pokaż więcej komentarzy
Kolejne obniżki opłat za używanie terminala. Trwają prace

Kolejne obniżki opłat za używanie terminala. Trwają prace

W Polsce zainstalowanych jest 360 tys. terminali płatniczych. To kilka razy mniej niż w krajach Europy Zachodniej. Eksperci spodziewają się jednak dynamicznego wzrostu liczby instalowanych urządzeń, m.in. za sprawą obniżki stawek interchange. Oceniają też, że używane przez polskie sklepy i punkty usługowe urządzenia są bardzo nowoczesne.
Infrastruktura telekomunikacyjna potrzebuje poważnej rozbudowy

Infrastruktura telekomunikacyjna potrzebuje poważnej rozbudowy

Christophe de Margerie zginął w wypadku w Moskwie

Christophe de Margerie zginął w wypadku w Moskwie

Cicha likwidacja kominówki. Prezesi na państwoywym garnuszku zarobią więcej

Cicha likwidacja kominówki. Prezesi na państwoywym garnuszku zarobią więcej

Ministerstwo Skarbu Państwa po cichu likwiduje kominówki. Resort przygotował założenia do nowej ustawy o nadzorze i uprawnieniach. Zmiany mają objąć członków zarządów i rad nadzorczych spółek z ponad 50-procentowym udziałem państwa.
pokaż więcej