1493
Jan Bolanowski 25.12.2014

Ks. Jacek Stryczek: Jezus nie był socjalistą. Chrześcijanin powinien być bogaty

Ks. Jacek Stryczek: Jezus nie był socjalistą. Chrześcijanin powinien być bogaty

fot: szlachetnapaczka.pl

"Bogacenie się to przygotowanie do pełnienia odpowiednich ról w Królestwie Niebieskim" - mówi w wywiadzie dla Biztok.pl ksiądz Jacek "Wiosna" Stryczek, duszpasterz ludzi biznesu i organizator akcji "Szlachetna paczka". Jego zdaniem chrześcijanie nie powinni się pieniędzy bać, tylko efektywnie wykorzystywać. Bo takie jest nauczanie Ewangelii.

Jan Bolanowski, Biztok.pl: Zacznę od nieco przewrotnego pytania. Czy chrześcijanin może być bogaty?

Ks. Jacek "Wiosna" Stryczek: Nawet powinien. Jest taka przypowieść o talentach (talent to 34 kilogramy złota), w której ten, który otrzymał ich pięć, po uzyskaniu 100 proc. zwrotu z inwestycji, słyszy: "w drobnej rzeczy byłeś wielki, to cię nad wielkimi postawię". Przesłanie tego jest takie, że skoro poradziłeś sobie z zarządzeniem pieniędzmi i związanymi z tym pokusami, to teraz możesz zarządzać w Kościele.

Ale w Piśmie Świętym jest też inna znana przypowieść, z której wynika, że łatwiej wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu dostać się do Nieba.
 
Przypowieść o uchu igielnym traktuje o tym, że pieniądze stanowią olbrzymią pokusę, by budować swoją tożsamość nie przez to kim się jest, ale przez to co się posiada. Wielu ludzi bogatych ulega tej pokusie. Korzystają z pieniędzy jako wartości zastępczej samych siebie. Dzięki pieniądzom mogą drugich ludzi traktować z góry, lub jak w innym miejscu mówi Pismo, mogą "jeść, pić i używać". Tylko że z punktu widzenia Ewangelii taka próba jest potrzebna, bo ten kto ją przejdzie, będzie sobie lepiej radził w życiu.

Czyli bogacenie się jako droga wypełniania Ewangelii?

Tak. Bogacenie się jako przygotowanie do pełnienia odpowiednich roli w Królestwie Niebieskim. To ma potwierdzenie choćby w Listach św. Pawła, który mówi, że biskup powinien być mężem jednej żony, mieć dom, dorobić się. Właśnie tak interpretowali to pierwsi chrześcijanie.

"Boży sponsorzy". Oto jak polscy biznesmeni dotują Kościół

A jakimi zasadami powinni się w podejściu do pieniędzy kierować współcześni chrześcijanie?

Są dwa istotne wymiary pieniądza. Pierwszy z nich związany jest ze słowami „po owocach ich poznacie”. Jeżeli ktoś zarządza pieniędzmi, to od razu widać, czy ma dobre wyniki. Na pieniądzach można ćwiczyć się ze sprawczością i nauczyć efektywności. To dotyczy również dobroczynności. Często jak ktoś pomaga biednym, to wystarczy mu sam fakt, że pomógł, a nie patrzy na to czy było to efektywne. Jest taka pokusa. Bardzo wiele pomocy w Polsce demoralizuje a nie pomaga. A nauka ewangelii jest taka, że chrześcijanin ma przynosić dobre owoce. Skoro coś robi, powinno mu wychodzić.

Drugi wymiar pieniędzy związany jest z wypowiedzianym przez Jezusa zdaniem „pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną”. To się tłumaczy tak, że choć pieniądze stanowią pokusę, to jednocześnie mają charakter międzyludzki i mogą służyć do tego, by wzmacniać i budować relacje z drugim człowiekiem.

Czy są zasady prowadzenia biznesu, które powinny wyróżniać chrześcijańskiego biznesmena?

Ja nie wierzę, że istnieje coś takiego jak "chrześcijański biznesmen". Jestem przeciwny takiemu pojęciu. Niestety w naszym kraju wygląda to tak, że ktoś mówi tak: "Jestem katolikiem, więc nie mogę oszukiwać. A wszyscy inni mogą, zatem znajduję się w gorszej sytuacji". To jest zupełna nieprawda – prawo obowiązuje wszystkich. Kiedy służby złapią kogoś na łamaniu prawa, to będzie za to odpowiadał niezależnie od wyznania. Chrześcijanin może być lekarzem, może być ministrem czy biznesmenem, ale nie ma chrześcijańskich lekarzy, ministrów ani biznesmenów.

A co ksiądz powie o chrześcijańskich akcjach konsumenckich, takich jak choćby najgłośniejszy ostatnio bojkot Empiku, który w kampanii świątecznej zatrudnił Nergala i Marię Czubaszek. Czy to jest dobry sposób wykorzystywania sprawczości pieniędzy?

Działanie na rynku konsumenckim, gdy ktoś obraża dobra osobiste, a takim jest religia jest uzasadnione i sensowne. Nie dotyczy to tylko chrześcijan. Najsłynniejsze są przykłady muzułmanów. Ale każdy ma prawo bronić swoich wartości.

Znam taki jeden genialny przykład pisma "Focus". Pasjonowało się ono – z nieznanych mi przyczyn – tematyką antychrześcijańską. Grupa studentów, bodajże z UKSW wysłała maile do reklamodawców zamieszczających ogłoszenia na łamach tego pisma, z pytaniem czy są świadomi, że zwalcza ono chrześcijaństwo. Wiadomo, że reklamodawca, który może wybierać media, nie postawi na to, w którym pojawia się kontrowersja i zamieszanie. Kiedy reklamodawcy się wycofali, pismo zmieniło charakter. Uważam, że to była dobra akcja.

Święta jak podpaski. "Te dni" w reklamie Lidla

Co księdza denerwuje najbardziej w polskiej rzeczywistości biznesowej i gospodarczej?

Od strony biznesowej denerwuje mnie to, że nie wprowadzono w Polsce etosu urzędniczego, polegającego na tym, by wspierać ludzi przedsiębiorczych, biznesmenów. Naturalną cechą człowieka jest to, że sam sobie radzi w życiu i to powinno być wspierane. U nas jest tak, że państwo chce mieć budżet, który potem redystrybuuje, ale osób, które go wytwarzają, w ogóle nie wspiera. Nie rozumiem tego.

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. W wielu kościołach słyszymy ostrzeżenia przed zagrożeniem ze strony komercjalizacji tych świąt. Czy ksiądz podziela te obawy?

To nie jest zagrożenie, tylko fakt. Na początku XX w. na rynku było mało produktów, a wielu chętnych. Marketing dopiero raczkował. Teraz jest inaczej. Miliony osób kombinują jak zarobić, a dla wielu z nich nie ma żadnych świętości. W przestrzeni medialnej już nie będzie lepiej. Ona się będzie tylko zmieniała w rytm słupków sprzedażowych. Jeśli jakieś działania okażą się skuteczne dla sprzedaży, to ci ludzie będą to robili. Tylko czy ja mam to oceniać moralnie? To jest fakt.

Nie rozumiem, czemu tyle osób narzeka, że w marketach już są choinki. One tam po prostu są, ale można tam nie chodzić. Nie przeszkadza mi, że ludzie robią zakupy przed Świętami lub na nich zarabiają. Ja tak nie robię, świadomie żyję w alternatywnym świecie. Denerwuje mnie tylko monokultura. Dlatego też postawiłem kiedyś przed Galerią Krakowską konfesjonał - nie po to żeby spowiadać – był na nim napis "istnieje inny świat".

Konfesjonał przed galerią handlową. Ks. Stryczek zachęca do refleksji

Ale czy nie jest trochę tak, że Kościół nie nadążył za zmianami gospodarczymi, które dokonały się w Polsce w ciągu ostatnich 25 lat? Wciąż na mszy św. usłyszymy wezwanie do modlitwy za rolników, ale już nie za biznesmenów, pracowników korporacji czy drobnych przedsiębiorców.

U mnie na mszy by pan usłyszał. Ale rzeczywiście jest w tym trochę prawdy, choć nie chciałbym się w nurt krytyki Kościoła wpisywać. Istnieje pewien rozdźwięk między tym, czym ludzie żyją, a tym co się w kościołach do niedawna mówiło. Ale zmiany są, tylko umysł ludzki, jak wynika z badań psychologii poznawczej, jest w stanie jednorazowo przyswoić tylko 3 proc. nowych informacji. Dlatego jak pytam ludzi po mszy o czym było kazanie, to nie mówią zwykle o tym, co usłyszeli, tylko to co wiedzieli przed przyjściem do kościoła. To samo jest z księżmi - często powtarzają to, co kiedyś już usłyszeli. I stąd się biorą ci rolnicy, choć w Polsce jest ich coraz mniej.

Ja podczas mszy regularnie pytam ludzi, kto chce zostać milionerem. Prowadziłem też rekolekcję dla biznesmenów. A w wielkim poście będę prowadził po raz pierwszy rekolekcje dla urzędników. Tak, więc to moje narzekanie na brak etosu urzędniczego znalazło też wymiar duszpasterski.

Może i wielu ludzi w kościele chce zostać milionerami, ale dość powszechne jest w Polsce przekonanie, które sformułował m.in. Michaił Gorbaczow, że Jezus był pierwszym socjalistą. Zgadza się ksiądz z tym stwierdzeniem?

Absolutnie nie. My żyjemy w chorym, postpeerelowskim kraju, w którym połączyła się mentalność katolicka z Marksizmem. Jezus kochał ubogich, a Marks nienawidził bogatych i z tych dwóch rzeczy stworzono jedną doktrynę. Coś na kształt teologii wyzwolenia. To jest chore.

Powiem za to, że z dużą satysfakcją przyglądam się, jak na moje poglądy reagują różne partie polityczne w naszym kraju. Kiedy uczestniczyłem w programie „Młodzież kontra” okazało się, że każda młodzieżówka partyjna - SLD, Ruch Palikota, PO i PiS  - chciała, bym do nich przystąpił. Doświadczyłem wtedy, że moje poglądy na poziomie metapolitycznym są uniwersalne i każdy odnajduje w nich to, co jest mu bliskie. To jest właśnie poziom Ewangelii, która jest głębsza niż systemy polityczne i gospodarcze.

Producenci win się obłowią. Święta to dla nich dobry czas
1493 Co sądzisz? Zajrzyj do komentarzy

Komentarze1493

Popularne Najnowsze

Gość 25 grudnia 2014 10:25:40
820 278
W naszym państwie to jest tak jak w tym kościele i ten gamoń o tym mówi tylko nie zdaje sobie sprawy że to dotyczy też jego instytucji, bo jest właśnie tak że radzić masz sobie sam i kościół w żaden sposób ci nie pomoże - do kościoła masz przynieść kasę i wynocha.
Pokaż cały komentarz
rrr 25 grudnia 2014 11:54:17
56 56
Czlowieczku... Dales kiedys jakas większą sumę na Kościół?? Podejrzewam, że nigdy, a się na ten temat wypowiadasz. Jesli dałeś to czy ktoś Cie zmusił do tego?? Wypowiadasz sie na temat środowiska o którym nie masz pojęcia, bo w nim nie jesteś i go nie czujesz. Zamiast skupić sie na sobie, łatwiej jest innych nienawidzić, bo sobie radzą, a mi sie nie chce.
Pokaż cały komentarz
iwa 25 grudnia 2014 12:10:16
54 12
mówiąc o człowieku per "gamoń" wydajesz świadectwo o sobie, nie o nim ...
Pokaż cały komentarz
KK 25 grudnia 2014 12:11:24
52 29
Płacę podatki z których państwo finansuje pensje katechetów, księżulowe emerytury i świątynie OB, więc chcąc nie chcąc płacę na KK.
Pokaż cały komentarz
xyyz 25 grudnia 2014 12:43:13
39 11
Tak, zmusił. Przy okazji urządzania pogrzebów w rodzinie. Trzykrotnie.
Pokaż cały komentarz
xyyz 25 grudnia 2014 12:44:56
17 9
Tak, zmusił. Przy okazji urządzania pogrzebów w rodzinie. Trzykrotnie.
Pokaż cały komentarz
jas 25 grudnia 2014 14:45:19
19 30
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
qbs 25 grudnia 2014 14:50:30
17 33
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
real 25 grudnia 2014 14:59:39
35 16
Kościół w Polsce już dawno dostał to, co mu PZPR zagrabiła - i to z dużą nawiązką. I dalej łapska ,lepkie wyciąga.Chyba mi odbiło- idę włączyć radio,co to ma ryja i słuchać żalów , jaki to polski kościół biedny !
Pokaż cały komentarz
riko 25 grudnia 2014 15:40:08
22 3
co łaska ale dają tyle i tyle a gdzie rachunek i podatek z tej łaski,może czas na opodatkowanie instytucji zwanym kościół .
Pokaż cały komentarz
Znafca 25 grudnia 2014 18:42:29
10 6
Na pewno mu zabrali zdziercy co dawają wykorzystywać Polskę dla tych kościelnych kryminalistów.Nie wspominajcie o innych bo to nie na miejscu.
Pokaż cały komentarz
htm 27 grudnia 2014 09:40:24
16 2
Tak, daję regularnie spore sumy na kościół - chociażby na utrzymanie tysięcy katechetów. I tak zostałem do tego zmuszony, chociaż uważam religię jako przedmiot bzdurny i zbędny. Nie mówiąc już o budowie i remontach świątyń dotowanych z budżetu.
Pokaż cały komentarz
warszawianka 27 grudnia 2014 13:30:30
15 10
PRL niczego nie zagrabiło temu zagranicznej placówce watykańskiej firmy - tylko ODZYSKAŁO co nasze, RODZIME, POLSKIE!!!! A teraz znów nas okradają i twierdzą, że należy się im więcej?!!!! Przecież to POLSKIE ziemie, POLSKIE budynki!!!! Polacy, ogarnijcie się!
Pokaż cały komentarz
Krist 27 grudnia 2014 16:50:26
1 4
Gości jesteś idiotą wmawiającym sobie i innym wymyślone przez ciebie teorie...
Pokaż cały komentarz
Gość 27 grudnia 2014 19:50:40
4 0
Dokładnie... Przynieść a nie wynieść!
To działa tylko w jesdną stronę.
Pokaż cały komentarz
Gość 28 grudnia 2014 09:48:37
3 4
Gamoń to komplement w przypadku tego przygłupa.
Pokaż cały komentarz
Lechoo 28 grudnia 2014 11:35:18
15 4
heheh. Dobry jestes. To wytlumacz mi to dlaczego klechy wyciagaja lapy po pieniadze jak idzie o slub? Przeciez to sakrament, ktory powinien byc za darmo a krzycza niby co laska = cena z cennnika.
Pokaż cały komentarz
Gość 28 grudnia 2014 21:17:59
5 5
Ok. Zapłać za organistę,za oświetlenie , za sprzątanie - zobaczysz ile cię to wyniesie. A tak jeśli cię na ślub kościelny nie stać, idź do USC i dostaniesz taki sam papier, i łatwiej sie rozwieść. Więc po co ci ślub w kościele?
Pokaż cały komentarz
alte 1 stycznia 2015 13:02:07
2 0
Wielki człowieku ,niektórzy próbują walczyć z pasożytnictwem , z różnymi sektami na całym świecie, gdzie szuka się głupszego od siebie, dla własnych korzyści.Pewnie jesteś za mały żeby to zobaczyć.
Pokaż cały komentarz
jvjhbhjb 5 stycznia 2015 14:02:17
2 2
kto ci kazal urzadzac pogrzeb katolicki???
mogles zkremowac zmarlego a prochy rozrzucuc w parku!!!
tylko ze za kremacje tez bys placil,
poza tym zamawiajac taksowke placisz , wzywajac hydraulika placisz wiec skad ci przyszlo do glowy ze w kk wszystko ma byc za darmo???
chociaz slyszalem o chrztach za darmo dla ludzi bez pieniedzy .
Pokaż cały komentarz
Gość 6 stycznia 2015 21:26:55
0 0
Jestes potluczony i musisz sie leczyc
Pokaż cały komentarz
Gość 8 stycznia 2015 01:06:01
0 2
"Gości(u)"! Nie jesteś na bieżąco z info - o Kościele. Ty pewnie POmagasz. "aż się kurzy".
Ja natomiast widzę konkretną pomoc Kościoła dla ludzi najbiedniejszych, tych, którym państwo rządzone przez PełO "POmaga", aż smołą i czosnkiem śmierdzi w całej Polsce.
Pokaż cały komentarz
Mia 22 stycznia 2015 14:02:57
1 0
Wystarczy robić pogrzeb niekatolicki, nie rozumiem problemu. Przecież ludzie nie są zmuszani do kościelnych pogrzebów. Sądzisz że pogrzeb prowadzony przez rabina, mułłę czy innych duchownych będzie za darmo? Niby z jakiej racji? To jest przecież oczywiste że za usługi się płaci. Idąc na zakupy, rezerwując wycieczkę,.... też nie ponosisz kosztów?
Pokaż cały komentarz
Mia 22 stycznia 2015 14:04:20
0 0
Wystarczy robić pogrzeb niekatolicki, nie rozumiem problemu. Przecież ludzie nie są zmuszani do kościelnych pogrzebów. Sądzisz że pogrzeb prowadzony przez rabina, mułłę czy innych duchownych będzie za darmo? Niby z jakiej racji? To jest przecież oczywiste że za usługi się płaci. Idąc na zakupy, rezerwując wycieczkę,.... też nie ponosisz kosztów?
Pokaż cały komentarz
Jan z obory 20 lutego 2015 20:04:16
0 0
Jezus był "goły" i wesoły. Każdy biskup kocha złoto, piękne meble, wypasioną brykę.
Pokaż cały komentarz
klops 9 marca 2015 12:27:57
0 0
człowieczku a z naszych podatków to co zbudowano np świątynię opatrzności więc nie pie... głupot a to znaczy że z mojej kieszeni
Pokaż cały komentarz
Gość 10 marca 2015 22:22:46
0 0
Ale wiem jak chodzi ksziądz po kolędzie
Pokaż cały komentarz
@ rrr 16 marca 2015 13:04:37
0 0
samym wstępem i określeniem "człowieczku" okazujesz rozumiem cnotę szacunku dla bliźniego mającego odmienne zdanie?
Pokaż cały komentarz
kumkum 29 lipca 2016 18:34:35
0 0
no rzeczywiście, taksówkarze i hydraulicy zarabiają myliony, tak jak czarni posługodawcy...
Pokaż cały komentarz
zakonczyć lans księżulka 25 grudnia 2014 11:33:57
594 125
drogi księże, odnoszę wrażenie że ksiądz się lansuje. dużo księdza w mediach.
Pokaż cały komentarz
jacob88 25 grudnia 2014 15:39:03
18 17
lewandowskiego masz non stop w mediach a jest tylko kopaczem zarabiającym pieniądze niemiarodajne do tego co robi i jakoś jest git.
Pokaż cały komentarz
tak 25 grudnia 2014 21:48:18
20 16
a w mediach może byc tylko Czubaszek , gender, geje i Doda, innym nie wolno , a juz broń Boże księżom którzy przypominają o Bogu
Pokaż cały komentarz
Pico 26 grudnia 2014 23:41:24
8 11
Lewandowski robi naprawdę dużo i właśnie dlatego dobrze zarabia zupełnie zasłużenie , bo jest świetnym nie tylko piłkarzem, ale i człowiekiem. Robi to jednak co ciekawe w Niemczech, a nie w naszym Ciemnogrodzie.
Pokaż cały komentarz
Gość 2 stycznia 2015 15:55:49
2 7
Dokładnie bogacić się, tworzyć i wytwarzać, ale absolutnie NIE TU.
Tu cię zniszczą i pogrzebią nawet najwspanialszy pomysł.
Pokaż cały komentarz
Gość 11 stycznia 2015 20:51:34
1 2
Może czas na zmianę fachu? Akurat teraz poważne firmy zachodnie rekrutują na stanowiska do pracy zdalnej, czyli z domu, konsultantów z wielu krajów, w tym z Polski. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce frazę 'online jobs info' i znaleźć propozycję odpowiednią dla siebie. Mało osób o tym wie, ja korzystam już od ponad roku, spokojna praca w domku i bez szefa nad głową, a zarobki na poziomie średniej krajowej za pół etatu,
Pokaż cały komentarz
ZAkonnicaW przebraniuuuu 17 stycznia 2015 16:03:01
7 2
To sam sobie zarób na siebie , księżulku, a nie wyciągasz ręce do wiernych ! I płać podatki , jak my !!! A nie tylko netto zbierasz i na konto sobie ładujesz pasibrzuchu.
Pokaż cały komentarz
Gość 18 stycznia 2015 13:21:04
1 0
Rzeczywiście, bo w mediach księży być nie powinno, przecież ludzie w mediach to rzecz straszna! Hej, czekajcie, ludzie w mediach to normalka... A ksiądz to w takim razie co, zwierzątko do akwarium? Człowiek jak każdy inny, a skoro ma sensowne poglądy to o nich mówi.

W skrócie - lepszy "lans księżulka" mówiącego takie rzeczy niż komuniści chcący ten "lans" ukrócić.
Pokaż cały komentarz
-nawiedzony narzeczony 28 stycznia 2015 15:26:39
0 0
Czubaszek jest krytykiem kulturalnym a ksiądz od średniowiecza głosi kazanie z ambony.
Pokaż cały komentarz
-zakonnik 28 stycznia 2015 15:24:52
0 0
"Nieogolony gwiazdor" biedak- pustelnik./.
Pokaż cały komentarz
gosc 25 grudnia 2014 10:32:58
562 191
Bo co nam w sumie kościoły, jak ktos chce to moze wziąść biblie i poczytac samemu predzej cos do niego dotrze niz domysły innych.
Pokaż cały komentarz
Miron 25 grudnia 2014 11:54:01
21 45
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
max 25 grudnia 2014 12:09:29
27 23
ty mądry,a gdzie ty to wyczytałeś?podaj dokładnie gdzie to jest napisane,bo coś mi się wydaje,że to jakieś twoje indywidualne urojenie klecho
Pokaż cały komentarz
realista 25 grudnia 2014 12:30:51
48 18
Sam głupoty piszesz. Do zbawienia potrzebna jest wiara, a nie żadna instytucja. Jezus nie stworzył Kościoła jako instytucji, którą znamy, ale jako wspólnotę ludzi wyznających i modlących się do jednego Boga.
Pokaż cały komentarz
Gość 25 grudnia 2014 12:58:08
21 21
Katotalibie gdzie masz to w Biblii chyba ksiunc ci dopisał w twoim egzemplarzu
Pokaż cały komentarz
Gość 25 grudnia 2014 12:58:40
12 19
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
Gość 25 grudnia 2014 13:29:18
32 16
kosciol jako budynek nie jest nikomu potrzebny,a napewno zbawieniu
Pokaż cały komentarz
Radeu 25 grudnia 2014 13:33:33
10 18
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
HERRGOTT 25 grudnia 2014 13:43:33
17 9
Kościół jako budynek jest jak najbardziej potrzebny, żeby wiernym nie padało na głowę...
Pokaż cały komentarz
jas 25 grudnia 2014 14:48:36
9 5
@realisto,
a skad sie bierze wiara?
Kolejne pytanie: Co to jest Kosciol? Czy jestes pewien, ze rozumiesz te pojecia tak, jak my. Twoja krytyka wskazuje, ze masz o tym dosc powierzchowne pojecie.
Pokaż cały komentarz
Jacek 25 grudnia 2014 15:04:51
10 11
i tym sposobem islamizuje się Europę, bo muzułmanie mają ideę, która ich łączy i prawdziwą (dla nich) wiarę. My już nie mamy nic... (no, może oprócz takich poglądów).
Pokaż cały komentarz
Gość 25 grudnia 2014 15:32:46
17 2
interpretacja : biskup powinien byc meżem jednej zony.. = celibat? to moze jeszcze jeden sobór dołóżmy?
Pokaż cały komentarz
STRACHU 25 grudnia 2014 15:55:53
15 4
ciekawe gdzie ludzie powinni się modlić??? Ciekawe dlaczego Jezus nauczał również w świątyni??? Ciekawe dlaczego Jezus wypędził kupców ze świątyni (budynku) nazywając ją domem swojego Ojca??? Poczytaj P. Św. nie zgłupiejesz od tego a przynajmniej nie będziesz głosił głupot
Pokaż cały komentarz
tak tak 25 grudnia 2014 21:43:40
2 2
weź ta biblię do ręki i przeczytaj rodział, napisz za pół godziny co przeczytałaęs i jakie masz przemyślenia.
Pokaż cały komentarz
tak 25 grudnia 2014 21:45:00
8 9
potrzebne sa jeszcze sakramenty, a te sa tylko w kościele
Pokaż cały komentarz
Gość 26 grudnia 2014 14:02:43
8 3
Niby racja. Całkiem jak ze szpitalami i lekarzami... Jest przecież dr Google, którego można samemu sobie poczytać, samemu sobie znaleźć rozwiązanie i samemu sobie pomóc, najlepiej będąc kompletnie nieprzytomnym.
Pokaż cały komentarz
ALPWORK.pl 26 grudnia 2014 15:09:07
5 4
W kościele (instytucji) są ludzie, którzy studiowali to czy tamto. Jak weźmiesz książkę w stylu "wielka domowa encyklopedia chorób" to połowę opisywanych chorób rozpoznasz u siebie :). Jak powiedział kiedyś mój wykładowca "A teraz proszę uważać! Ten wykres bez mojego komentarza jest nic nie wart." Dodam jeszcze tylko, że nie piszemy/mówimy "wziąść" tylko WZIĄĆ.
Pokaż cały komentarz
Krist 27 grudnia 2014 16:53:23
4 5
Na sumie w kościele byś się dowiedział,ale musiałbyś ruszyć dupsko ...od kompa ...
Pokaż cały komentarz
sandalarz 5 stycznia 2015 09:12:49
4 3
Również w świątyni - a nie wyłącznie w świątyni. Dodatkowo jak myślisz co Jezus zrobiłby z sprzedającymi odpustowe piszczałki (deal oczywiście za zgodą proboszcza)?
Przyjacielu religia katolicka zamieniła sobie 10 przykazań na soborze, na wygodne sobie zapisy (tj wykreśliła 2(!!) a 10 rozdzieliła na 9 oraz 10 tak aby ilość się zgadzała). Sprawdź sobie w swoim Piśmie Świętym. albo w wikipedi nawet http://pl.wikipedia.org/wiki/Dekalog
Pokaż cały komentarz
ania 6 stycznia 2015 15:08:24
1 3
Ale ksiądz zapomniał o ,siedmiu grzechach głównych' gdzie pycha i chciwość są na początku jako najcięższe grzechy, gdyż prowadzą niektórych ludzi do oszukiwania, kradzieży, krzywdzenia drugiego człowieka, a nawet do morderstw dla pieniędzy. Uważam, że nie ma niczego złego w przedsiębiorczości człowieka i pomnażaniu pieniędzy, ale niektórych ludzi, zdobyte pieniądze -nie zawsze etycznie i bez skrzywdzenia kogoś - zmieniają nie do poznania, stąd wielu pyszałków, egoistów, narcyzów i chciwców, którzy uważają się za bogów i w dzisiejszych czasach jest ich coraz więcej. Polecam program na TTW w niedzielę pt. ,, Siedem grzechów głównych" i przykłady dokąd prowadzi człowieka nadmierne uwielbienie dla pieniędzy i siebie. Niestety, w mojej rodzinie są osoby, którym pieniądze przysłoniły wszelkie inne wartości, generując przemoc, poniżanie, upokarzanie, upodlenie drugiego człowieka, który wcześniej pomagał im w osiągnięciu sukcesu, jednak nie spotkał się z wdzięcznością od bogatych.
Pokaż cały komentarz
matt 2 lutego 2015 16:35:07
0 0
Damn, stary, typowo, 100% racji ;)
Pokaż cały komentarz
Gość 18 lutego 2015 06:45:35
0 0
Za kasę
Pokaż cały komentarz
Jan 14 marca 2015 13:32:19
1 0
i ksiądz miał gdzie strzyc swoje owieczki.
Pokaż cały komentarz
Ruppert 20 kwietnia 2015 09:49:05
1 0
Jeżeli Bóg jest wszechobecny, to każdy, który w Niego wierzy może z Nim rozmawiać w dowolnym miejscu - świątynie to pozostałość po pogaństwie, które afirmowało poszczególne bóstwa . Chrześcijanie WBREW życzenie Boga JAHWE buduje kościoły aby ogołacać wiernych z ich dóbr materialnych i tumanić swoimi dogmatami sprzecznymi z nauką Jezusa!
Pokaż cały komentarz
SSBN 25 grudnia 2014 11:47:18
404 45
Bogaci ludzie mysla ze dzieki dotacja dla kosciola kupie sobie bilet do nieba. I to bilet 1 klasy. Kosciol wykorzystuje to na maxa.
Pokaż cały komentarz
Gość 25 grudnia 2014 15:09:34
20 4
tylko głupcy tak myślą ;miej swój rozum i się niedaj
Pokaż cały komentarz
rer 28 grudnia 2014 21:10:00
6 3
Czy kościół wykorzystuje czy nie to pół biedy ale, że Bóg z tym nic nie robi to stawia sprawę w zupełnie innym świetle. Jak widać ten pstryczek ma rację, bo jakoś bogatym złe się nie dzieje a wręcz przeciwnie. Jest chyba tak, że jak masz niewiele to ci jeszcze to co masz zabiorą i to wg Boga jest ok!
Pokaż cały komentarz
KK 28 grudnia 2014 21:17:31
2 8
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
leo 4 stycznia 2015 21:52:48
2 0
Tak drogi SSNB ale tak bywało w za czasów królów i szlachty, a teraz pytanie ? czy idziemy w tą samą stronę? myślę że tak i to jest przerażające . Ale jakoś trzeba spłacić długi za przemiany z lat 80-dziesiątych wobec kleru który przyczynił się do tego .Społeczeństwo jakie jest to jest nie ganie ich bo to moi rodacy ale zostali wykorzystani na maksa,,,,a to jeszcze nie koniec.
Pokaż cały komentarz
Bonieck 21 stycznia 2015 01:10:02
2 0
Najpierw sprzedawali odpusty, teraz trochę inaczej kombinują. Ale zasada ta sama. Dajesz kasę - idziesz do nieba.
Pokaż cały komentarz
8 służb w tym 1 kościelna 24 kwietnia 2015 18:58:42
0 0
a co ja mogę? zero wsparcia jeszcze jakieś służby mnie śledzą
Pokaż cały komentarz
zagoniony 25 grudnia 2014 11:33:49
423 114
Czyli miałem rację Pieniądz to Bóg.
Pokaż cały komentarz
Krist 27 grudnia 2014 16:54:08
9 3
Tak,bo Bóg,to wszystko...
Pokaż cały komentarz
jill 6 stycznia 2015 09:47:38
10 0
dla czarnych tak!
Pokaż cały komentarz
io 10 marca 2015 22:16:28
4 0
Jesteś w błędzie . Pieniądz to diabeł .to on sprowadzawszelkie zło i nieszczęścia . Nie mówię że ma byćbieda . Chodzi o to że dla wzbogacenia się ludzi już i tak b. bogatych nie ma żadnych hamulców . Pójdą po trupach niszcząc wszystko wokół siebie . Im zawsze mało .
Pokaż cały komentarz
Gość 25 grudnia 2014 12:04:22
316 23
pięć razy robiłam szlachetną paczkę i nigdy więcej. Na początku były to osoby potrzebujące ale potem wymagania były gigantyczne. Zbieraliśmy się z rodziną i znajomymi i dawaliśmy po 3 kartony jedzenia, nową kurtkę dla dziecka. Po czym dzwonił do nas niezadowolony wolontariusz, że rodzina była bardzo rozczarowana bo przykładowo prosiła jeszcze o wózek dla dziecka i nie o jedną kurtkę tylko o nowe kurtki dla wszystkich dzieci a my daliśmy tylko jedną. Powiem tylko tyle, mi nikt takich prezentów nie robi, a cała rodzina ciężko pracuję. Zraziłam się bardzo do pomagania
Pokaż cały komentarz
antyX 25 grudnia 2014 14:36:57
57 11
Pamietaj, ze przewaznie robienie ludziom "dobrze" nie jest tego warte. A gdy jest warte, to bardzo rzadko. Bo ludzie czesto sa po prostu GLUPI. Za glupi.
Pokaż cały komentarz
Gość 25 grudnia 2014 22:16:34
45 6
Tak samo ja kiedys uszylam spodniczke dla dziecka sasiadki a ona na to = ja mam 2 corki a wcale nie byla biedna - fakt ze na picie i palenie miala !!!!
Pokaż cały komentarz
ss 28 grudnia 2014 20:52:30
54 4
Droga Pani, bieda ma jakieś przyczyny. Jeden jest biedny gdyż mu przytrafiłaś się tragedia, drugi może być biedny bo jest głupim nierobem. Pani musiała po prostu trafić na tego drugiego który nie potrafi docenić gestu. Niech Pani się nie zraża bo może następnym razem trafi pani na kogoś wartościowego, komu warto pomóc :]
Pokaż cały komentarz
Gość 30 grudnia 2014 19:26:27
17 9
TO JESTEŚ niemądra, ze dałas się wkręcić!
Pokaż cały komentarz
gościówa 31 grudnia 2014 05:32:09
21 2
zgadzam się w pełni jest to bdb ciekawy przykład jak ludzie to traktują i jaka jest wdzięczność ja sama wysyłam paczki ale nikt nie potwierdzi (jest adres) że dostał i żebym się wypchała poza tym co za cham wolontariusz mógł sę te cholerną wiadomość zostawić dla siebie ale z drugiej strony dobrze już pani nie będzie robić paczek niech chodzą w 1 kurtce na zmianę!!!!!!!!albo niech oddadzą wszystko!!!!!!!
Pokaż cały komentarz
Gość 31 grudnia 2014 12:54:11
34 2
Mam tylko jedno pytanie dlaczego Pan ksiądz nie bierze całości obrazu w treści listów ap.Pawła ? wykształcony jak na ówczesne czasy żeby nie być ciężarem dla braci pracuje własnymi rękami na swe utrzymanie wyrabiając namioty.Inna rada ap.Pawła to list do 1 do Tymoteusza 6 rozdz.werset 9; Zachęcam do czytania Pisma Św.i pozdrawiam.
Pokaż cały komentarz
Gość 1 stycznia 2015 12:43:06
35 3
Ja w imieniu obdarowanych ,bo akurat w moim otoczeniu znam kilku bardzo dziekuje za to ze Jestescie,widzialam lzy szczescia kiedy matka samotna z czworka dzieci dostala wegiel i zywnosc powiedziala ze sa dobrzy i zyczliwi ludzie WIELKIE BOG ZAPLAC za dobre SERCE., Tym niezadowolonyn niech spadaja,Prosze uwierzyc ze mniej jest tak beszczelnych ludzi,Pozdrawiam i Dziekuje za podana pomocna dlon,
Pokaż cały komentarz
gaździna 1 stycznia 2015 16:44:27
13 5
Jak sama stwierdziłaś:...."zadzwonił wolontariusz i powiedział..." wolontariusz a nie rodzina obdarowana, uważam, że owa rodzina była zadowolona, chociaż być może nie wszystkie potrzeby zostały zaspokojone, możliwe że wolontariusz po prostu stwierdził iż przydałoby się tej rodzinie jeszcze kilka rzeczy. Proszę nie brać sobie tego do serca, nawet jeśli było tak jak sądzisz, to jedna rodzina nie tworzy całej rzeszy potrzebujących. Serdecznie pozdrawiam i życzę szczęścia w Nowym Roku :)
Pokaż cały komentarz
antyz 3 stycznia 2015 22:29:52
24 12
Proszę Pani, niech pani mi wskaże kraj katolicki, gdzie biskupi mają wielki wpływ na władzę, w którym ludzie żyją dostatnio. Przyczyną biedy tych krajów jest Watykan ze swoimi biskupami i proboszczami.
Pokaż cały komentarz
antyz 3 stycznia 2015 22:30:17
10 10
Proszę Pani, niech pani mi wskaże kraj katolicki, gdzie biskupi mają wielki wpływ na władzę, w którym ludzie żyją dostatnio. Przyczyną biedy tych krajów jest Watykan ze swoimi biskupami i proboszczami.
Pokaż cały komentarz
Gość 3 stycznia 2015 23:57:09
18 10
To ja też chcę przejść taką próbę bogactwa. Mądrzyć się to każdy potrafi, no bo jakoś trzeba usprawiedliwić to, że aby bogaty miał to musi zabrać komuś innemu to co mu się od - nazwijmy to Boga - należy. O ile mnie pamięć nie myli, to na początku nie było podziału, tylko każdy miał to co mu potrzeba było do życia i przeżycia. A potem silniejsi zaczęli zabierać słabszym i trwa to do dziś i trwać będzie w nieskończoność. Dziękuję za taką naukę - bo ja jestem po drugiej stronie i klepię biedę. No, klecho dla bogaczy, życzę ci abyś był po tej mojej stronie, to zobaczymy co wtedy będziesz gadał
Pokaż cały komentarz
Gość 4 stycznia 2015 09:21:18
17 3
żyjemy w chorym kraju gdzie uczciwy pracujący obywatel jest dla urzędników wrogiem, natomiast cała patologia jest hołubiona ponieważ takim jednym pasożytem opiekuje się z pięć urzędniczek które mają fajne posadki i robią wszystko żeby pasożyt czasem pomyłkowo się gdzie nie zatrudnił bo one stracą posady.Wiem co piszę jest bezrobocie od 5-ciu lat szukam ludzi do pracy(od10złdo 15zl\h) i nie mogę skompletować załogi.Mieszkam w dolnośląskim.Lubin
Pokaż cały komentarz
pola 4 stycznia 2015 18:11:16
15 11
aleś tyś głupi.
weź koreę północną - ani jednego księdza.
bogactwo aż w oczy kole.

zobacz jak żyją ludzie w indiach (ciężko przypuszczać, że tam biskupii KK mają władzę).
zobacz jak żyją w afryce itp.
potem pisz pierdoły.
Pokaż cały komentarz
jill 6 stycznia 2015 09:50:42
10 2
To ksiądz dał im coś swojego, czy ludzie spoza tej organizacji?
Pokaż cały komentarz
$$$ 6 stycznia 2015 19:13:13
3 4
Ale na internet to Cię stać żeby opluwać innych
Pokaż cały komentarz
$$$ 6 stycznia 2015 19:13:19
4 2
Ale na internet to Cię stać żeby opluwać innych
Pokaż cały komentarz
$$$ 6 stycznia 2015 19:13:31
4 5
Ale na internet to Cię stać żeby opluwać innych
Pokaż cały komentarz
Socjalista 7 stycznia 2015 17:33:43
11 6
Dobroczynność to rozrywka dla burżujów. Socjalista gardzi dobroczynnością i żebractwem. Ludzie powinni mieć warunki, aby się utrzymać bez żebractwa.
Pokaż cały komentarz
tas 7 stycznia 2015 20:02:46
6 3
jak chcesz to trzeba podwinąć rękawy i zapierda... Samo z nieba nie spadnie.
żal mi ludzi którzy nie potrafią się wziąć za swoje życie a tylko narzekać i obwiniać każdego tylko nie siebie. dziś jest mnóstwo możliwości
Pokaż cały komentarz
Gość 8 stycznia 2015 08:30:40
9 3
Nie sztuka jest robić żeby zarobić, sztuka to nie robić a zarobić ! Tej filozofii trzymają się wszyscy "przewodnicy duchowi"
Pokaż cały komentarz
Gość 14 stycznia 2015 16:35:57
8 3
Uważam, że przy tak wysokich podatkach (dopiero w lipcu zaczynamy zarabiać dla siebie) nie powinniśmy być zmuszani do akcji charytatywnych. Niech w końcu to wredne państwo przestanie trwonić nasze pieniądze, to starczy na pomoc dla biednych albo niech przestaną ściągać te wszystkie haracze to zacznę wspierać akcje charytatywne
Pokaż cały komentarz
Gość 28 stycznia 2015 11:08:55
0 0
a jak ich nie wykorzystują?
Pokaż cały komentarz
-kasjer z Biedronki 28 stycznia 2015 15:47:02
1 2
"Dziadowska paczka "
Pokaż cały komentarz
Gość 3 lutego 2015 15:03:50
3 1
może dlatego tak źle ci się wiedzie, że jesteś zazdrosny, zawistny i złorzeczysz.
Pokaż cały komentarz
Aniol od Pokuty 7 40 duch sw 7771 z Czluchowa 19 lutego 2015 20:47:32
1 3
Odpowie Ci Aniol Panski 740 7771 widzial i skomentuje to wobec mnie szlahetne czyny waszej rodziny i ostatnio Papierz terz wspomogl Rodzine wlasnie z Polski szlachetna paczka .Tak ze nie mart sie to bylo napewno nie bez powodu .Moge dac ci slowo Proroka Daniela 740 7771 ze w 4 oczy wspone Jezusowi o tej szlachetnej Paczce i jak brdzie rozliczal Polakow i reszte swiata mial na uwadze te czyny , to jest juz z mojej strony duchowo zalatwione i Ja jako Duch sw 740 przepuszcze takich jak wasza rodzine przez wrota do raju .
Pokaż cały komentarz
toja 25 lutego 2015 08:55:03
5 3
co za idiota! Nie ma to jak coś wyrwac z kontekstu.Nie od dziś kler odwraca kota ogonem by usprawiedliwć swoje bogactwa.Polecam czytać biblie na okrągło moze coś ksiedzu do tego łba wejdzie,chociaż na to nie liczę.
Pokaż cały komentarz
Gość 1 marca 2015 23:54:19
2 3
wez ty chlopie wyzyj za 10 - 15 zl na godzine pewnie jeszcze brutto. najnizsza krajowa to se mozesz w d**e wsadzic
Pokaż cały komentarz
lkmklm 10 marca 2015 22:20:34
2 0
Myślę że ten wolontariusz brał to wszystko dla siebie i było mu ciągle mało
Pokaż cały komentarz
misiu 14 marca 2015 13:39:24
2 0
Święte słowa!
Pokaż cały komentarz
inny z lewej strony 16 marca 2015 13:12:58
2 0
kolego "socjalisto" - pogardę to zostaw prawicy, stojąc po lewej stronie ja nie gardzę drugim człowiekiem, staram się go zrozumieć. dobroczynność nie jest zła o ile np. związana jest z edukacją, podnoszeniem kwalifikacji - jak człowiek ma się wydobyć z biedy z dnia na dzień? dając mu chleb, ale i pomagając w zdobyciu wiedzy pomagasz, nie muszę tego nazywać dobroczynnością, ale faktem jest, że dobro płynie w takiej relacji w dwie strony i od ludzi w potrzebie też można się wiele nauczyć - przemyśl to proszę
Pokaż cały komentarz
Janka 22 marca 2015 13:22:51
1 0
Ale w zapotrzebowaniu paczki są wpisane hierarchicznie konkretne rzeczy do kupienia.Zamiast trzech kartonów jedzenia trzeba było dać jeden i kupić wózek itd...Albo wybrać rodzinę dla której jesteśmy w stanie kupić ważne dla tej rodziny rzeczy.
Wraz ze znajomymi bierzemy udział w szlachetnej paczce i wiemy ile to daje radości obdarowywanym.
Pokaż cały komentarz
baba 15 kwietnia 2015 17:01:58
3 0
Socjalista gardzi dobroczynnością i stwarza ludziom warunki godnej egzystencji? Święty Boże spraw, żeby tak się stało...
Pokaż cały komentarz
Gość 23 kwietnia 2015 11:48:06
0 0
Rozumiem jak mogłaś się poczuć, ale nie sądź całej akcji po pojedyńczym przypadku.
Pokaż cały komentarz
Gość 29 lipca 2015 00:14:27
0 0
dokładnie. Jest konkretna liczba konkretnych rzeczy do kupienia więc po co wybierać rodzinę na którą nas nie stać? W tym momencie ktoś inny mógłby wziąć tę rodzinę i kupić im wszystko czego potrzebują a nie jedną kurtkę na kilkoro dzieci, zastanów się człowieku....
Pokaż cały komentarz
qpa 25 grudnia 2014 14:44:34
79 6
widzę u księdza oznaki celebrytozy
Pokaż cały komentarz
hanys 1 czerwca 2015 00:19:26
0 0
i megalomanii
Pokaż cały komentarz
Pokaż więcej komentarzy
Mocny smartfon Huawei P9 lite dla każdego

Mocny smartfon Huawei P9 lite dla każdego

P9 lite to telefon bardzo wszechstronny, który spełnia swoją rolę w różnorodnych warunkach. Szybki Internet? Dobre zdjęcia? Rozwiązania biznesowe? To wszystko znajdziesz w smartfonie Huawei!
Rynek nieruchomości luksusowych. Oto szalone pomysły deweloperów

Rynek nieruchomości luksusowych. Oto szalone pomysły deweloperów

Czy można zastrzec czerwoną gwiazdę? Rzecz o granicach ochrony znaków towarowych

Czy można zastrzec czerwoną gwiazdę? Rzecz o granicach ochrony znaków towarowych

Bułgaria, Albania, a może Włochy? Które kierunki są na polską kieszeń?

Bułgaria, Albania, a może Włochy? Które kierunki są na polską kieszeń?

Polacy ruszyli na wakacje. Choć w tym sezonie, przez wzrost zagrożenia terrorystycznymi zamachami, wielu wybrało wakacje w kraju, to jednak kilka milionów Polaków zdecydowało się na zagraniczny urlop.
pokaż więcej